نقد و بررسی فیلم سینمایی ناتوردشت| درامی جذاب با الهام از داستانی واقعی

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: ناتور دشت یک فیلم درام ایرانی به کارگردانی سید محمرضا خردمندان و تهیه کنندگی مهدی فرجی است که در سال ۱۴۰۳ تهیه و تولید شده است. فیلمنامه این فیلم را سیدمحمدرضا خردمندان با کمک حمید اکبری خامنه با الهام از یک داستان واقعی نوشته است و در آن بازیگران مطرحی مانند هادی حجازی فر، میرسعید مولویان، بابک کریمی، سعید آقاخانی، شبنم قربانی و علی مصفا بازی میکنند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «من وقتی بچه بودم و چیزی میخواستم و برام نمیگرفتن، میرفتم یه گوشه قایم میشدم تا تنبیهشون کنم...» داستان این فیلم ارتباطی با شاهکار فناناپذیر سلینجر یعنی رمان ناتور دشت ندارد و داستانی مسقل و متفاوت را از آن رمان روایت میکند.
هادی حجازی فر؛ ستاره فیلم ناتوردشت
هادی حجازی فر بازیگر و کارگردان سینمای ایران در تاریخ ۳۱ خرداد سال ۱۳۵۵ در خوی متولد شد. حجازی فر فارغ التحصیل رشته نمایش عروسکی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس بازیگری و کارگردانی است.
حجازی فر کار بازیگری را از سال ۱۳۸۳ و با بازی در خانه پدری رسول ملاقلی پور آغاز کرد. اما دو دهه طول کشید تا او در سینمای ایران به شهرت برسد. حضور در آثار سینمایی محمدحسین مهدویان بود که باعث شهرت هادی حجازی فر شد. بازی در فیلمهای ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، ماجرای نیمروز: رد خون و لاتاری از حجازی فر شمایل یک قهرمان ساخت. حجازی فر در سال ۱۴۰۰ نخستین فیلم سینمایی خود یعنی موقعیت مهدی را براساس زندگی شهید مهدی باکری کارگردانی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و از سوی منتقدان تحسین شد. حجازی فر تا به امروز کاندیدای جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شده است.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم سینمایی ناجورها | اثری کمدی با حضور پژمان جمشیدی
او هم چنین توانسته جایزه چهاردمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، جایزه هنر انقلاب و جشن سینمایی حافظ را به دست بیاورد. ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، ماجرای نیمروز: ردخون، لاتاری، دارکوب، شاه کش، آستیگمات، صبحانه با زرافهها، موقعیت مهدی، دوزیست، پیتوک، زیرخاکی، دوپینگ، نفس، ممنوعه، داریوش، پوست شیر و سرگیجه از مهمترین کارهای حجازی فر هستند.

نگاهی کلی به فیلم ناتور دشت
خردمندان پیش از کارگردانی ناتوردشت فیلم سینمایی بیست و یک روز بعد و سریال از سرنوشت را کارگردانی کرده بود و پیش از ان هم در عرصه فیلم کوتاه فعال بود و یکی از سرشناسترین کارگردانان فیلم کوتاه ایران به حساب میآمد. بیست و یک روز بعد فیلم چندان مهمی در سینمای ایران به حساب نمیآید و از سرنوشت هم یکی از سریالهای معمولی صدا و سیما است که نمونههای مشابه آن بارها از تلویزیون پخش شده و خیلی هم زود فراموش شدهاند؛ بنابراین ناتوردشت را میتوان یک پیشرفت مهم در کارنامه کاری خردمندان به حساب آورد.
ناتوردشت براساس ماجرای واقعی گم شدن یک دختر بچه خردسال در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ در اُستان گلستان ساخته شده ضاست. بزرگترین چالش پیش روی خردمندان و همکار فیلمنامه نویسش در ناتور دشت این بوده که چگونه این اتفاق واقعی را دراماتیزه کنند که برای تماشاگر سینما ملال آور و خسته کننده نباشد. خردمندان و حمید اکبری خامنه با افزودن تعلیق و یک شخصیت پردازی حساب شده موفق شدهاند این داستان واقعی را تبدیل به تریلری جذاب کنند که تماشاگر را تا پایان فیلم مشتاق دنبال کردن داستان نگه میدارد. هرچند خردمندان در نهایت نمیتواند از تمامی ظرفیتهای داستانش به درستی استفاده کند و در مقاطعی فیلم به دلیل کمبود مصالح داستانی اُفت میکند، اما در نهایت ناتوردشت را میتوان جز فیلمهای خوش ساخت امسال سینمای ایران به حساب آورد.

فیلمی متفاوت که در حد خودش خوش ساخت است و یک شخصیت منفی جذاب دارد که حضورش تماشاگر را میترساند. بازی میرسعید مولویان به عنوان قطب شر داستان درخشان از کار درآمده و او توانسته این کاراکتر را تبدیل به یکی از متفاوتترین شخصیتهای سینمایی این سالهای سینمای ایران کند.


